Algemene Voorwaarden

Algemene Voorwaarden Birgen Renovatie

Artikel 1 Algemeen

1.1 Deze voorwaarden zijn van toepassing op iedere aanbieding, offerte en overeenkomst tussen aannemersbedrijf Birgen Renovatie, hierna te noemen: “Aannemer”, en de Opdrachtgever waarop Aannemer deze voorwaarden van toepassing heeft verklaard, voor zover van deze voorwaarden niet door partijen uitdrukkelijk en schriftelijk is afgeweken.

1.2 De onderhavige voorwaarden zijn eveneens van toepassing op overeenkomsten met Aannemer, voor de uitvoering waarvan door Aannemer derden dienen te worden betrokken.

1.3 De toepasselijkheid van eventuele inkoop-of andere voorwaarden van de Opdrachtgever wordt uitdrukkelijk van de hand gewezen tenzij Aannemer uitdrukkelijk schriftelijk heeft verklaard deze of onderdelen daarvan te aanvaarden.

1.4 Een overeenkomst komt tot stand indien en voor zover de Opdrachtgever de door Aannemer verstrekte offerte heeft aanvaart, bij voorkeur schriftelijk of elektronisch.

1.5 Indien één of meerdere bepalingen in deze algemene voorwaarden op enig moment geheel of gedeeltelijk nietig zijn of vernietigd mochten worden, dan blijft het overigens in deze algemene voorwaarden bepaalde volledig van toepassing. Aannemer en de Opdrachtgever zullen alsdan in overleg treden teneinde nieuwe bepalingen ter vervanging van de nietige of vernietigde bepalingen overeen te komen, waarbij zoveel als mogelijk het doel en de strekking van de oorspronkelijke bepalingen in acht wordt genomen.

1.6 Indien onduidelijkheid bestaat omtrent de uitleg van één of meerdere bepalingen van deze algemene voorwaarden, dan dient de uitleg plaats te vinden ‘naar de geest’ van deze bepalingen.

1.7 Indien zich tussen partijen een situatie voordoet die niet in deze algemene voorwaarden geregeld is, dan dient deze situatie te worden beoordeeld naar de geest van deze algemene voorwaarden.

1.8 Indien Aannemer niet steeds strikte naleving van deze voorwaarden verlangt, betekent dit niet dat de bepalingen daarvan niet van toepassing zijn, of dat Aannemer in enigerlei mate het recht zou verliezen om in andere gevallen de stipte naleving van de bepalingen van deze voorwaarden te verlangen.

 

Artikel 2 Toepasselijkheid

2.1 Deze algemene voorwaarden zijn gedeponeerd bij Voorwaarden.net (http://www.voorwaarden.net).

2.2 Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle overeenkomsten gesloten tussen Birgen Renovatie en Opdrachtgever. De onderhavige voorwaarden zijn eveneens van toepassing op alle overeenkomsten van Birgen Renovatie, voor de uitvoering waarvan derden dienen te worden betrokken.

2.3 Aanvullingen of afwijkingen van deze voorwaarden gelden uitsluitend indien deze door Birgen Renovatieschriftelijk aan Opdrachtgever zijn bevestigd.

2.4 Indien Birgen Renovatie bij enige overeenkomst een afwijking op deze voorwaarden met Opdrachtgever heeft gemaakt, kan Opdrachtgever zich daar bij latere overeenkomsten nimmer op beroepen. Afwijkingen op deze voorwaarden dienen steeds uitdrukkelijk te zijn overeengekomen.

 

Artikel 3 Offertes en aanbiedingen

3.1 Alle offertes en aanbiedingen van Aannemer zijn vrijblijvend, tenzij in de offerte een termijn voor aanvaarding is gesteld. Een offerte of aanbieding vervalt indien het product waarop de offerte of de aanbieding betrekking heeft in de tussentijd niet meer beschikbaar is. Offertes en aanbiedingen van Aannemer vervallen bij herroeping door Aannemer.

3.2 Aannemer kan niet aan zijn offertes of aanbiedingen worden gehouden indien de Opdrachtgever redelijkerwijs kan begrijpen dat de offertes of aanbiedingen, dan wel een onderdeel daarvan, een kennelijke vergissing of verschrijving bevat.

3.3 De in een offerte of aanbieding vermelde prijzen zijn inclusief BTW en andere heffingen van overheidswege alsmede eventuele in het kader van de overeenkomst te maken kosten, daaronder begrepen reis-en verblijf-, verzend- en administratiekosten, tenzij anders aangegeven.

3.4 Indien de aanvaarding (al dan niet op ondergeschikte punten) afwijkt van het in de offerte of de aanbieding opgenomen aanbod dan is Aannemer daaraan niet gebonden. De overeenkomst komt dan niet overeenkomstig deze afwijkende aanvaarding tot stand, tenzij Aannemer anders aangeeft.

3.5 Een samengestelde prijsopgave verplicht Aannemer niet tot het verrichten van een gedeelte van de opdracht tegen een overeenkomstig deel van de opgegeven prijs. Aanbiedingen of offertes gelden niet automatisch voor toekomstige orders.

3.6 Indien een opdracht uitblijft, behoudt Birgen Renovatie zich het recht voor het gemaakte ontwerp c.q. teken en calculatiekosten of een gedeelte daarvan in rekening te brengen, een en ander slechts dan wanneer van een diepgaande studie van het project gesproken kan worden en alsdan in overleg met aanvrager naar gebruik en billijkheid berekend.

3.7 De modellen, afbeeldingen, tekeningen en maten, die bij de offertes gevoegd, getoond of medegedeeld zijn, geven slechts een algemene voorstelling van de aangeboden artikelen. Wijzigingen in de constructie, waardoor de werkelijke uitvoering enigszins afwijkt van bedoelde modellen, afbeeldingen of maten, maar waardoor geen wezenlijke wijziging wordt gebracht in de technische en esthetische uitvoering der artikelen, verplichten Birgen Renovatie niet tot enige vergoeding en geven de opdrachtgever niet het recht de ontvangst of betaling der geleverde goederen te weigeren.

3.8 Indien de uitvoering van een opdracht, waarvoor offerte is gevraagd, niet aan Birgen Renovatie wordt opgedragen, is opdrachtgever verplicht de offerte, compleet met alle daarbij behorende stukken binnen acht dagen franco aan Birgen Renovatie terug te zenden, bij gebreke waarvan Birgen Renovatie het recht heeft de gemaakte kosten volledig door te berekenen.

3.9 Wij nemen geen kosten voor parkeren op in onze offerte. Indien van toepassing, wordt deze achteraf in rekening gebracht;

3.10 Wij nemen geen kosten voor een aparte mobiele toilet op in onze offerte. Indien nodig, wordt deze achteraf in rekening gebracht;

3.11 Wij nemen geen kosten voor vergunning(en) op in onze offerte, tenzij anders vermeld.

 

Artikel 4 Contractduur; leveringstermijnen, uitvoering en wijziging overeenkomst; prijsverhoging

4.1 De overeenkomst tussen Aannemer en de Opdrachtgever wordt aangegaan voor de duur die in de offerte of aanbieding is vermeld, tenzij partijen uitdrukkelijk anders overeenkomen.

4.2 Aannemer heeft het recht bepaalde werkzaamheden te laten verrichten door derden.

4.3 Aannemer is gerechtigd de overeenkomst in verschillende fasen uit te voeren en het aldus uitgevoerde gedeelte afzonderlijk te factureren. In offerte wordt aangegeven dat betaling in termijnen plaats vindt en eventueel wordt betalingsschema toegevoegd. De offerte is hierin leidend.

4.4 Indien Aannemer gegevens behoeft van de Opdrachtgever voor de uitvoering van de overeenkomst, vangt de uitvoeringstermijn niet eerder aan dan nadat de Opdrachtgever deze juist en volledig aan Aannemer ter beschikking heeft gesteld.

4.5 Indien tijdens de uitvoering van de overeenkomst blijkt dat het voor een behoorlijke uitvoering daarvan noodzakelijk is om deze te wijzigen of aan te vullen, dan zullen partijen tijdig en in onderling overleg tot aanpassing van de overeenkomst overgaan. Indien de aard, omvang of inhoud van de overeenkomst, al dan niet op verzoek of aanwijzing van de Opdrachtgever, van de bevoegde instanties et cetera, wordt gewijzigd en de overeenkomst daardoor in kwalitatief en/of kwantitatief opzicht wordt gewijzigd, dan kan dit consequenties hebben voor hetgeen oorspronkelijk overeengekomen werd. Daardoor kan het oorspronkelijk overeengekomen bedrag worden verhoogd of verlaagd. Aannemer zal daarvan zoveel als mogelijk vooraf prijsopgaaf doen. Door een wijziging van de overeenkomst kan de oorspronkelijk opgegeven termijn van uitvoering worden gewijzigd. De Opdrachtgever aanvaardt de mogelijkheid van wijziging van de overeenkomst, daaronder begrepen de wijziging in prijs en termijn van uitvoering.

4.6 Opdrachten van de opdrachtgever die strekken tot meerwerk vinden plaats in overleg en dienen mondeling dan wel schriftelijk te worden vastgelegd.

4.7 Wijzigingen en/of annuleringen van gegeven opdrachten binden Birgen Renovatiepas na schriftelijke acceptatie.

4.8 Indien de overeenkomst wordt gewijzigd, daaronder begrepen een aanvulling, dan is Aannemer gerechtigd om daaraan uitvoering te geven nadat de Opdrachtgever akkoord is gegaan met de voor de uitvoering opgegeven prijs en andere voorwaarden, daaronder begrepen het alsdan te bepalen tijdstip waarop daaraan uitvoering gegeven zal worden. Het niet of niet onmiddellijk uitvoeren van de gewijzigde overeenkomst levert evenmin wanprestatie van Aannemer op en is voor de Opdrachtgever geen grond om de overeenkomst op te zeggen.

4.9 Indien en voor zover Aannemer tijdens het uitvoeren van een opdracht geconfronteerd zal worden met voor haar onvoorzienbare kostenverhogende factoren zal zij na waarschuwing dan wel in overleg met opdrachtgever gerechtigd zijn om zulks aan de Opdrachtgever door te rekenen.

4.10 Zonder daarmee in gebreke te komen, kan Aannemer een verzoek tot wijziging van de overeenkomst weigeren, indien dit in kwalitatief en/of kwantitatief opzicht gevolgen zou kunnen hebben bijvoorbeeld voor de in dat kader te verrichten werkzaamheden of te leveren zaken.

4.11 Indien de Opdrachtgever in gebreke mocht komen in de deugdelijke nakoming van hetgeen waartoe hij jegens Aannemer gehouden is, dan is de Opdrachtgever aansprakelijk voor alle schade (daaronder begrepen kosten) aan de zijde van Aannemer daardoor direct of indirect ontstaan.

4.12 Indien na de totstandkoming van de overeenkomst blijkt dat het bouwterrein verontreinigd is of de uit het werk komende bouwstoffen verontreinigd zijn, is de Opdrachtgever aansprakelijk voor de daaruit voor de uitvoering van het werk voortvloeiende gevolgen.

4.13 Het is opdrachtgever niet toegestaan noch gedurende de uitvoering van de opdracht, noch gedurende een periode van zes maanden na afloop van de opdracht, op enigerlei wijze een arbeidsovereenkomst aan te gaan met door of namens Birgen Renovatie bij opdrachtgever te werk gestelde of met door of namens Birgen Renovatie bij de opdracht voor opdrachtgever betrokken personeel. Zulks op straffe van een niet voor matiging vatbare boete van € 2000,00 (zegge: tweeduizend Euro) voor elke overtreding per week dat de overtreding voortduurt.

 

Artikel 5 Verplichtingen Aannemer

5.1 Aannemer is verplicht om aan haar gegeven opdrachten uit te voeren ingevolge datgene dat in een desbetreffende overeenkomst werd bepaald.

5.2 Aannemer dient het werk zodanig uit te voeren, dat daardoor schade aan persoon, goed of milieu zoveel mogelijk wordt beperkt.

5.3 Voor zover daarop van toepassing aanvaardt Aannemer een aan haar gegeven opdracht onder het voorbehoud dat de met betrekking daartoe vereiste vergunningen, ontheffingen, toewijzingen, etc., tijdig, dat wil zeggen vóórdat er door haar begonnen dient te worden met de uitvoering van te verrichten werkzaamheden, zijn verleend.

5.4 Aannemer verplicht zich de Opdrachtgever te wijzen op aantoonbare onvolkomenheden in door of namens de Opdrachtgever voorgeschreven constructies en werkwijzen en in door of namens de Opdrachtgever gegeven orders en aanwijzingen, alsmede op aantoonbare gebreken in door de Opdrachtgever ter beschikking gestelde of voorgeschreven bouwstoffen en hulpmiddelen, voor zover de Aannemer deze kende of redelijkerwijs behoorde te kennen.

5.5 Aannemer vrijwaart de Opdrachtgever tegen aanspraken van derden tot vergoeding van schade, voor zover deze door de uitvoering van het werk is toegebracht en te wijten is aan nalatigheid, onvoorzichtigheid of verkeerde handelingen van de Aannemer, zijn onderaannemers of zijn leveranciers.

 

Artikel 6 Verplichtingen van de Opdrachtgever

6.1 De Opdrachtgever dient, tenzij anders is, of zal worden, overeengekomen, ervoor zorg te dragen dat Aannemer tijdig, dat wil zeggen vóórdat er door haar begonnen dient te worden met de uitvoering van te verrichten van werkzaamheden, de beschikking heeft over: -alle met betrekking tot een gegeven opdracht vereiste, vergunningen, ontheffingen, toewijzingen, etc. ; -de locatie, respectievelijk de ruimte, waar Aannemer werkzaamheden zal moeten uitvoeren, welke alsdan geheel ontruimd zal moeten zijn; -voldoende gelegenheid voor de aanvoer, opslag, en/of afvoer van bouwmaterialen en werktuigen, etc. , alles op haar aanwijzing; -voldoende aansluitmogelijkheden waar het de door haar daarbij benodigde elektrische energie aangaat, en over voldoende aftappunten voor gas en water, alles op haar aanwijzing; -indien voorhanden alle gegevens, waaronder desbetreffende tekeningen, aangaande al datgene dat zich in, en/of op, en/of aan, en/of onder een locatie, en/of perceel, en/of pand bevindt, zoals kabels, leidingen, buizen, etc.

6.2 Voor zover de Opdrachtgever in het kader van de uitvoering van de overeenkomst tussen deze en Aannemer zich verbonden heeft tot de levering van bepaalde materialen en/of het verrichten van bepaalde werkzaamheden, is deze verantwoordelijk en aansprakelijk waar het een niet tijdige levering, respectievelijk uitvoering, daarvan betreft.

6.3 Voor zover de Opdrachtgever verantwoordelijk is voor vertragingen bij het begin en tijdens het uitvoeren van de door Aannemer in het kader van een opdracht te verrichten werkzaamheden is deze jegens haar aansprakelijk voor door haar deswege geleden en te lijden schade en gehouden tot het verlenen van uitstel van oplevering voor een periode die tenminste gelijk staat aan de duur van de ontstane vertraging.

6.4 De opdrachtgeverstelt de ondernemer in de gelegenheid het werk te verrichten.

6.5 De opdrachtgever zorgt ervoor dat de ondernemer tijdig kan beschikken over de voor het werk benodigde goedkeuringen (zoals vergunningen e.d.) en de voor het werk te verschaffen gegevens.

6.6 De opdrachtgever dient ervoor te zorgen dat door derden uit te voeren werkzaamheden en/of leveringen die niet tot het werk van de ondernemer behoren zodanig en zo tijdig worden verricht dat de uitvoering van het werk daarvan geen vertraging ondervindt. Indien niettemin vertraging ontstaat, dient de consument de ondernemer daarvan tijdig in kennis te stellen.

6.7 Indien de aanvang of de voortgang van het werk wordt vertraagd door omstandigheden, als bedoeld in het voorgaande lid, dient de opdrachtgever daarmee verband houdende schade en kosten aan de ondernemer te vergoeden indien deze omstandigheden hem kunnen worden toegerekend.

6.8 Indien de opdrachtgever een beroep doet op de garantiebepalingen, moet de aannemer voor het kunnen bepalen van mogelijke aansprakelijkheid in de gelegenheid worden gesteld tot het zo nodig verrichten van destructief onderzoek op de voor de consument minst bezwarende wijze.

6.9 De opdrachtgever dient gebreken aan het werk binnen bekwame tijd nadat hij deze heeft ontdekt of redelijkerwijs had behoren te ontdekken bij voorkeur schriftelijk aan de ondernemer te melden.

6.10 Indien Birgen Renovatiewerkzaamheden uitvoert, dient opdrachtgever zorg te dragen voor afvalcontainers, welke geschikt zijn voor het scheiden van afval en/of restmateriaal. Particulieren dienen zelf zorg te dragen voor het afvoeren van restmaterialen, tenzij anders is overeengekomen.

6.11 Indien opdrachtgever een CAR-polis voor een betreffend project afsluit, zal Birgen Renovatie automatisch meeverzekerd zijn en kan het eigen risico van de CAR-polis niet op Birgen Renovatie verhaald worden.

 

Artikel 7 Uitvoeringsduur, uitstel van oplevering en schadevergoeding wegens te late oplevering

7.1 Indien de termijn, waarbinnen het werk zal worden opgeleverd, is uitgedrukt in werkbare werkdagen, wordt onder werkdag verstaan een kalenderdag, tenzij deze valt op een algemeen of ter plaatse van het werk erkende, of door de overheid dan wel bij of krachtens collectieve arbeidsovereenkomst voorgeschreven rust-of feestdag, vakantiedag of andere niet individuele vrije dag. Werkdagen, respectievelijk halve werkdagen, worden als onwerkbaar beschouwd, wanneer daarop door niet voor rekening van de aannemer komende omstandigheden gedurende ten minste vijf uren, respectievelijk ten minste twee uren, door het grootste deel van de arbeiders of machines niet kan worden gewerkt.

7.2 Als de oplevering van het werk zou moeten geschieden op een dag die niet een werkdag is zoals omschreven in het eerste lid, geldt de eerstvolgende werkdag als de overeengekomen dag van oplevering.

7.3 De aannemer heeft recht op verlenging van de termijn waarbinnen het werk zal worden opgeleverd indien door overmacht, door voor rekening van de opdrachtgever komende omstandigheden, of door wijziging in de overeenkomst dan wel in de voorwaarden van uitvoering, niet van de aannemer kan worden gevergd dat het werk binnen de overeengekomen termijn wordt opgeleverd.

7.4 Is voor de voltooiing van bepaalde werkzaamheden of voor de levering van bepaalde zaken een termijn overeengekomen of opgegeven, dan is dit nimmer een fatale termijn. Bij overschrijding van een termijn dient de Opdrachtgever Aannemer derhalve schriftelijk in gebreke te stellen. Aannemer dient daarbij een redelijke termijn te worden geboden om alsnog uitvoering te geven aan de overeenkomst.

7.5 Bij overschrijding van de termijn waarbinnen het werk zal worden opgeleverd en na ingebrekestelling met een redelijk termijn welke opnieuw overschreden is, is de aannemer aan de opdrachtgever per werkdag zoals omschreven in het eerste lid, een gefixeerde schadevergoeding verschuldigd van € 15,–, tenzij een ander bedrag is overeengekomen. De gefixeerde schadevergoeding kan worden verrekend met hetgeen de opdrachtgever de aannemer nog verschuldigd is. Bij de bepaling van de overschrijding van de termijn van oplevering geldt als dag van oplevering.

7.6 Indien de aanvang of de voortgang van het werk wordt vertraagd door factoren, waarvoor de opdrachtgever verantwoordelijk is, dienen de daaruit voor de aannemer voortvloeiende schade en kosten door de opdrachtgever te worden vergoed.

 

Artikel 8 Prijzen/Meer en minder werk

8.1 Alle prijzen zijn uitgedrukt in Euro’s en exclusief omzetbelasting, tenzij anders is overeengekomen.

8.2 Birgen Renovatie zal op verzoek van de Opdrachtgever alle door deze aangegeven veranderingen in de opdracht uitvoeren, mits deze redelijkerwijze uitvoerbaar zijn en met het recht het meerwerk te verrekenen. Het meerwerk wordt uitgevoerd, nadat de Opdrachtgever een ondertekende opdracht heeft gegeven aan Birgen Renovatie., er 50% van het factuurbedrag betreffende het meerwerk is aanbetaald. De overige 50% van het factuurbedrag, betreffende het meerwerk, dient bij oplevering van het meerwerk voldaan te worden.

8.3 Indien Opdrachtgever de uitvoering van het werk geheel of gedeeltelijk schorst, worden voorzieningen, die Birgen Renovatie ten gevolge van de schorsing moet treffen, als meerwerk verrekend.

8.4 Indien de opdracht ten gevolge van aan Birgen Renovatie niet bekende omstandigheden of door overmacht onuitvoerbaar is, heeft Birgen Renovatie het recht te vorderen dat de opdracht zodanig gewijzigd wordt dat uitvoering alsnog mogelijk wordt. Ook dan zullen de eventuele meer of minder kosten worden verrekend.

8.5 De Opdrachtgever is te allen tijde bevoegd de overeenkomst geheel of gedeeltelijk op te zeggen. Birgen Renovatie heeft in dat geval recht op de aannemingssom, vermeerderd met de kosten die hij als gevolg van de niet voltooiing heeft moeten maken en verminderd met de door de beëindiging bespaarde kosten.

8.6 Indien tussen het sluiten van de datum van de overeenkomst en de aflevering de kostprijs van bestelde zaken/gebruikte materialen stijgt, en/of door de overheid en/of vakorganisaties wijzigingen worden aangebracht in lonen, arbeidsvoorwaarden of sociale bepalingen, is Birgen Renovatiegerechtigd deze verhogingen aan de Opdrachtgever door te berekenen.

8.7 De prijzen voor producten zijn gebaseerd op de ten tijde van het sluiten van de overeenkomst voor Birgen Renovatie geldende omstandigheden, zoals onder meer valutakoersen, aankoopprijzen, vrachttarieven, in-en uitvoerrechten, accijnzen, heffingen en belastingen die direct of indirect van Birgen Renovatie worden geheven c.q. door derden ten laste van Birgen Renovatie worden gebracht. Indien deze omstandigheden na het sluiten van de overeenkomst doch voor de aflevering wijzigen, heeft Birgen Renovatie het recht de daaruit voortvloeiende kosten aan de Opdrachtgever door te berekenen.

 

Artikel 9. Aansprakelijkheid

9.1 Birgen Renovatie is niet aansprakelijk voor enige schade, die voortvloeit uit de uitvoering van de overeenkomst tot aanneming van werk, tenzij de ontstane schade het gevolg is van opzet, bewuste roekeloosheid, nalatigheid, onvoorzichtigheid of verkeerde handelingen van Birgen Renovatie. In alle gevallen is iedere aansprakelijkheid van Birgen Renovatiebeperkt tot het bedrag zij ter zake van haar verzekeringsmaatschappij uitgekeerd krijgt. Mocht de verzekeringsmaatschappij om welke reden dan ook niet tot uitkering over gaan dan is de aansprakelijkheid van te allen tijde beperkt tot een bedrag van maximaal € 1.500,00.

9.2 Opdrachtgever vrijwaart Birgen Renovatie voor aanspraken op schadevergoeding van derden.

9.3 Birgen Renovatie is nimmer aansprakelijk voor zogenaamde vervolgschade die Opdrachtgever ter zake van de overeenkomst mocht lijden, onder vervolgschade wordt mede begrepen bedrijfsschade, milieuschade en immateriële schade.

9.4 Birgen Renovatie aanvaardt voorts geen enkele aansprakelijkheid voor (vertraging)schade als gevolg van de aanwezigheid van vervuilde grond of vervuilde werken (asbest, chemicaliën) op de plek waar de aanneemopdracht wordt uitgevoerd.

9.5 Birgen Renovatie aanvaardt geen enkele aansprakelijk voor materialen welke van de Opdrachtgever of diens leveranciers afkomstig zijn.

9.6 Birgen Renovatie is niet aansprakelijk voor schade als gevolg van zaken waarvoor opdrachtgever verantwoordelijk is, zoals het ontruimen van een ruimte als dit niet tot de afgesproken werkzaamheden behoort. De opdrachtgever dient zelf zorg te dragen voor een vrije werkruimte, tenzij anders is afgesproken.

9.7 Birgen Renovatie is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard ook, doordat Birgen Renovatie is uitgegaan van door de Opdrachtgever verstrekte onjuiste en/of onvolledige gegevens.

9.8 Aannemer is uitsluitend aansprakelijk voor directe schade. Onder directe schade wordt uitsluitend verstaan: -de redelijke kosten ter vaststelling van de oorzaak en de omvang van de schade, voor zover de vaststelling betrekking heeft op schade in de zin van deze voorwaarden; -de eventuele redelijke kosten gemaakt om de gebrekkige prestatie van Aannemer aan de overeenkomst te laten beantwoorden, voor zoveel deze aan Aannemer toegerekend kunnen worden; -redelijke kosten, gemaakt ter voorkoming of beperking van schade, voor zover de Opdrachtgever aantoont dat deze kosten hebben geleid tot beperking van directe schade als bedoeld in deze algemene voorwaarden

9.9 De aansprakelijkheid van Aannemer is in ieder geval steeds beperkt tot het bedrag der uitkering van zijn verzekeraar in voorkomend geval.

 

Artikel 10 Oplevering en onderhoudstermijn

10.1 Het werk wordt als opgeleverd beschouwd indien het werk na opneming is goedgekeurd door de Opdrachtgever.

10.2 Het werk wordt ook geacht te zijn goedgekeurd indien en voor zover het in gebruik wordt genomen.

10.3 De aannemer is verplicht om kleine gebreken zo spoedig mogelijk te herstellen. De onderhoudstermijn beloopt 30 dagen en gaat in onmiddellijk na de dag waarop het werk overeenkomstig het eerste lid als opgeleverd wordt beschouwd. De aannemer is verplicht gebreken welke in de onderhoudstermijn aan de dag treden, zo spoedig mogelijk te herstellen, met uitzondering echter van die waarvoor de opdrachtgever op grond van deze algemene voorwaarden verantwoordelijkheid draagt, of waarvoor hij op grond van deze algemene voorwaarden aansprakelijk is.

10.4 Bij opdrachten boven 20.000 Euro excl. btw wordt de woning compleet door onze schoonmaaksters schoon gemaakt en woon klaar opgeleverd.

10.5 Bij opdrachten onder 20.000 Euro excl. btw wordt de woning bezemschoon opgeleverd.

 

Artikel 11 Opschorting, ontbinding en tussentijdse opzegging van de overeenkomst

11.1 Aannemer is bevoegd de nakoming van de verplichtingen op te schorten of de overeenkomst terstond en met directe ingang te ontbinden, indien: -de Opdrachtgever de verplichtingen uit de overeenkomst ook na ter zake te zijn aangemaand niet, niet volledig of niet tijdig nakomt; -na het sluiten van de overeenkomst Aannemer ter kennis is gekomen van omstandigheden die goede grond geven te vrezen dat de Opdrachtgever de verplichtingen niet zal nakomen; -de Opdrachtgever bij het sluiten van de overeenkomst verzocht is om zekerheid te stellen voor de voldoening van zijn verplichtingen uit de overeenkomst en deze zekerheid uitblijft of onvoldoende is; -Indien door de vertraging aan de zijde van de Opdrachtgever niet langer van Aannemer kan worden gevergd dat hij de overeenkomst tegen de oorspronkelijk overeengekomen condities zal nakomen, is Aannemer gerechtigd de overeenkomst te ontbinden. -indien zich omstandigheden voordoen welke van dien aard zijn dat nakoming van de overeenkomst onmogelijk of ongewijzigde instandhouding van de overeenkomst in redelijkheid niet van Aannemer kan worden gevergd.

11.2 Indien de ontbinding aan de Opdrachtgever toerekenbaar is, heeft Aannemer recht op vergoeding van de schade, daaronder begrepen de kosten, daardoor direct en indirect ontstaan.

11.3 Indien de overeenkomst wordt ontbonden zijn de vorderingen van Aannemer op de Opdrachtgever onmiddellijk opeisbaar. Indien Aannemer de nakoming van de verplichtingen opschort, behoudt hij zijn aanspraken uit de wet en overeenkomst.

11.4 Indien Aannemer op de gronden als genoemd in dit artikel tot opschorting of ontbinding overgaat, is hij uitdien hoofde op generlei wijze gehouden tot vergoeding van schade en kosten daardoor op enigerlei wijze ontstaan of schadeloosstelling, terwijl de Opdrachtgever, uit hoofde van wanprestatie, wél tot schadevergoeding of schadeloosstelling is verplicht.

11.5 Indien de overeenkomst tussentijds wordt opgezegd door Aannemer, zal Aannemer in overleg met de Opdrachtgever zorgdragen voor overdracht van nog te verrichten werkzaamheden aan derden. Dit tenzij de opzegging aan de Opdrachtgever toerekenbaar is. Tenzij het tussentijds eindigen aan Aannemer is toe te rekenen, worden de kosten voor overdracht aan de Opdrachtgever in rekening gebracht. Aannemer zal de Opdrachtgever zoveel als mogelijk vooraf inlichten ter zake van de omvang van deze kosten. De Opdrachtgever is gehouden deze kosten binnen de daarvoor door Aannemer genoemde termijn te voldoen, tenzij Aannemer anders aangeeft.

11.6 In geval van liquidatie, van (aanvrage van) surseance van betaling of faillissement, van beslaglegging -indien en voor zover het beslag niet binnen drie maanden is opgeheven -ten laste van de Opdrachtgever, van schuldsanering of een andere omstandigheid waardoor de Opdrachtgever niet langer vrijelijk over zijn vermogen kan beschikken, staat het Aannemer vrij om de overeenkomst terstond en met directe ingang op te zeggen dan wel de order of overeenkomst te annuleren, zonder enige verplichting zijnerzijds tot betaling van enige schadevergoeding of schadeloosstelling. De vorderingen van Aannemer op de Opdrachtgever zijn in dat geval onmiddellijk opeisbaar.

11.7 Indien de Opdrachtgever een geplaatste order geheel of gedeeltelijk annuleert, dan zullen de daarvoor bestelde of gereedgemaakte zaken, vermeerderd met de eventuele aan-afvoer-en afleveringskosten daarvan en de voor de uitvoering van de overeenkomst gereserveerde arbeidstijd, integraal aan de Opdrachtgever in rekening worden gebracht.

11.8 De aannemer heeft recht op de aanneemsom vermeerderd met de kosten die hij als gevolg van de niet-voltooiing heeft moeten maken en verminderd met de voor hem door de beëindiging bespaarde kosten.

11.9 Betaling door de Opdrachtgever van datgene wat in het vorige lid beschreven staat laat het recht aan Aannemer onverlet om daarnaast betaling te vorderen van door haar annulering geleden schade.

 

Artikel 12 Aflevering en risico van producten, al dan niet los van de aanneemovereenkomst

12.1 Tenzij anders overeengekomen, geschiedt levering van goederen op het met de Opdrachtgever overeengekomen leveringsadres.

12.2 Het risico van verlies of beschadiging van de producten die voorwerp van de overeenkomst zijn, gaat op de Opdrachtgever over op het moment waarop deze aan de Opdrachtgever juridisch en/of feitelijk worden geleverd en daarmee in de macht van de Opdrachtgever of van een door de Opdrachtgever aan te wijzen derden worden gebracht.

12.3 De Opdrachtgever is verplicht de gekochte zaken af te nemen op het moment waarop hem deze ter beschikking staan of aan hem ter hand worden gesteld.

12.4 indien de Opdrachtgever de afname weigert of nalatig is met het verstrekken van informatie of instructies, noodzakelijk voor de levering, zullen de voor levering bestemde artikelen worden opgeslagen voor risico van de Opdrachtgever nadat de aannemer hem hiervan in kennis heeft gesteld. De Opdrachtgever zal in dat geval alle aanvullende kosten verschuldigd zijn.

12.5 Komen de aannemer en de Opdrachtgever bezorging overeen, dan geschiedt bezorging van aankopen onder de bij het sluiten van de overeenkomst aan de Opdrachtgever meegedeelde condities. Birgen Renovatie behoudt het recht bij levering de kosten voor bezorging afzonderlijk te factureren.

12.6 Indien Birgen Renovatiegegevens nodig heeft van de Opdrachtgever in het kader van uitvoering van de overeenkomst, vangt de oplevertijd aan nadat de Opdrachtgever deze aan Birgen Renovatie ter beschikking heeft gesteld.

 

Artikel 13 Onderzoek en klachten met betrekking tot geleverde producten

13.1 De Opdrachtgever is gehouden het geleverde op het moment van (af)levering, doch in ieder geval binnen zo kort mogelijke termijn nauwkeurig te (doen) onderzoeken. Daarbij behoort de Opdrachtgever te onderzoeken of kwaliteit en kwantiteit van het geleverde overeenstemmen met wat is overeengekomen, althans voldoet aan de eisen die daaraan in het normale (handels) verkeer gelden.

13.2 Eventuele zichtbare tekortkomingen behoren binnen 30 dagen na levering schriftelijk aan de aannemer te worden gemeld dit met gelijktijdige overhandiging van het garantiebewijs en de gebrekkige zaak, tenzij dit onmogelijk dan wel onredelijk bezwarend is. Geleverde artikelen dienen door de Opdrachtgever binnen 8 dagen te worden beoordeeld op juistheid.

13.3 Een niet zichtbaar gebrek dient de Opdrachtgever binnen acht dagen na ontdekking, doch uiterlijk binnen de garantietermijn te melden aan Birgen Renovatie met inachtneming van het in het vorige lid van dit artikel bepaalde. Na verloop van de garantietermijn is Birgen Renovatiegerechtigd alle kosten voor vervanging, inclusief administratie-, verzend- en voorrijdkosten in rekening te brengen.

13.4 Na constatering van het gebrek is Opdrachtgever verplicht om het gebruik van de producten onmiddellijk te staken en voorts al het redelijkerwijs mogelijke te doen en laten ter voorkoming van (verdere) schade.

13.5 Indien de Opdrachtgever tijdig, correct en terecht klaagt over gebreken aan een goed, is de daaruit voortvloeiende aansprakelijkheid beperkt tot hetgeen is bepaald in de artikelen 14 en 15 van deze voorwaarden.

 

Artikel 14 Garantie op te leveren producten

14.1 Birgen Renovatie garandeert dat de te leveren zaken voldoen aan de gebruikelijke eisen en normen die daaraan kunnen worden gesteld en vrij zijn van welke gebreken ook.

14.2 Birgen Renovatie heeft de keus hetzij de niet deugdelijk gebleken producten kosteloos te vervangen, hetzij de betreffende producten te (laten) herstellen, hetzij de Opdrachtgever de voor herstel benodigde onderdelen ter beschikking te stellen.

14.3 Op de door Birgen Renovatie geleverde producten geldt de fabrieksgarantie tevens is dit de garantietermijn voor vervangen onderdelen.

14.4 Op reparatiewerkzaamheden is garantie uitgesloten, met uitzondering van door Birgen renovatie uitgevoerde reparaties op eigen verrichtte werkzaamheden.

 

ARTIKEL 15 Garantie

15.1 Garantiebepalingen Stukadoors-en Afbouwbedrijven

Aannemer garandeert dat eventuele gebreken in het werk na oplevering gedurende de hierna te noemen perioden kosteloos zullen worden verholpen, tenzij hij aantoont dat het gebrek geen verband houdt met het werk. Aannemer en opdrachtgever kunnen ten nadele van de opdrachtgever afwijken van de hieronder vermelde garantieregelingen. De Aannemer kan slechts een beroep doen op deze afwijking als: -de Aannemer dit voorafgaand aan het sluiten van de overeenkomst met de opdrachtgever heeft afgesproken en; -deze afspraak schriftelijk of elektronisch is vastgelegd. De bewijslast voor het bestaan van deze afspraak ligt bij de Aannemer. Het voorgaande laat onverlet dat de Aannemer ook na de genoemde perioden voor eventuele gebreken in het werk aansprakelijk kan blijven op grond van de wet. Deze aansprakelijkheid kan zich uitstrekken tot de na de hieronder genoemde of onderling afgesproken garantieperioden.

15.2 Garantie Stukadoorswerk Buiten

De Aannemer garandeert dat het aangebrachte stukadoorswerk: a) op voldoende wijze aan de ondergrond gehecht zal blijven; b) niet zal scheuren in de pleisterlaag, tenzij dit wordt veroorzaakt door de werking van de ondergrond, en alleen voor zover die werking redelijkerwijs door de ondernemer niet kon worden voorzien. De garantie wordt gegeven voor een duur van drie jaar.

15.3 Garantie Stukadoorswerk Binnen

De Aannemer garandeert dat het aangebrachte stukadoorswerk: a) op voldoende wijze aan de ondergrond gehecht zal blijven; b) niet zal scheuren in de pleisterlaag, tenzij dit wordt veroorzaakt door de werking van de ondergrond, en alleen voor zover die werking redelijkerwijs door de ondernemer niet kon worden voorzien. De garantie wordt gegeven voor een duur van 2jaar.

15.4 Garantie op kozijnen

  1. De aannemer voert de overeengekomen leveringen en werkzaamheden naar behoren en conform de in haar branche geldende normen uit, maar geeft nooit een verdergaande garantie dan zoals uitdrukkelijk werd overeengekomen.

  2. Birgen Renovatie staat gedurende de garantietermijn in voor de gebruikelijke kwaliteit en deugdelijkheid van het geleverde.
    Voor geleverde en geplaatste ramen, deuren, dakkapellen en schuifpuien geldt een garantietermijn van 10 jaar voor fabricage- en constructiefouten.
    Voor geleverde en geplaatste zonweringen geldt een garantietermijn van 5 jaar voor fabricage- en constructiefouten.
    Voor overige geleverde zaken geldt een garantietermijn van 2 jaar na levering.

 

  1. Bij het gebruik van de voor de uitvoering van de werkzaamheden benodigde zaken baseert Birgen Renovatie zich op de informatie die de fabrikant of leverancier verstrekt over de eigenschappen hiervan. Indien door de fabrikant of leverancier een garantie is afgegeven, geldt die garantie op dezelfde wijze tussen partijen. Jordens informeert de wederpartij hierover.

  2. Indien het doel waarvoor de wederpartij de te leveren zaken wil bewerken, verwerken of gebruiken afwijkt van het gebruikelijke doel, garandeert Jordens alleen dat de zaken hiervoor geschikt zijn, indien hij dit schriftelijk aan de wederpartij heeft bevestigd.

  3. Geen beroep op de garantie is mogelijk, zolang de wederpartij de voor de zaken en/of de
    Werkzaamheden overeengekomen prijs/vergoeding nog niet heeft voldaan.

  4. Het vorige lid geldt niet voor de consument.

  5. Bij een terecht beroep op de garantie zorgt Birgen Renovatie – naar haar keuze – voor kosteloos herstel of vervanging van de zaken, het alsnog op de juiste wijze uitvoeren van de overeengekomen werkzaamheden dan wel voor terugbetaling van of een korting op de overeengekomen prijs of vergoeding. Indien er sprake is van bijkomende schade, gelden hiervoor de bepalingen van het aansprakelijkheidsartikel.

 

Artikel 16 Overmacht

16.1 Aannemer is niet gehouden tot het nakomen van enige verplichting jegens de Opdrachtgever indien hij daartoe gehinderd wordt als gevolg van een omstandigheid die niet is te wijten aan schuld, en noch krachtens de wet, een rechtshandeling of in het verkeer geldende opvattingen voor zijn rekening komt.

16.2 Onder overmacht wordt in deze algemene voorwaarden verstaan, naast hetgeen daaromtrent in de wet en jurisprudentie wordt begrepen, alle van buitenkomende oorzaken, voorzien of niet voorzien, waarop Aannemer geen invloed kan uitoefenen, doch waardoor Aannemer niet in staat is zijn verplichtingen na te komen. Aannemer heeft ook het recht zich op overmacht te beroepen indien de omstandigheid die (verdere) nakoming van de overeenkomst verhindert, intreedt nadat Aannemer zijn verbintenis had moeten nakomen.

16.3 Aannemer kan gedurende de periode dat de overmacht voortduurt de verplichtingen uit de overeenkomst opschorten. Indien deze periode langer duurt dan twee maanden, dan is ieder der partijen gerechtigd de overeenkomst te ontbinden, zonder verplichting tot vergoeding van schade aan de andere partij.

16.4 Indien Aannemer ten tijde van het intreden van overmacht zijn verplichtingen uit de overeenkomst inmiddels gedeeltelijk is nagekomen of deze zal kunnen nakomen, en aan het nagekomen respectievelijk na te komen gedeelte zelfstandige waarde toekomt, is Aannemer gerechtigd om het reeds nagekomen respectievelijk na te komen gedeelte separaat te factureren. De Opdrachtgever is gehouden deze factuur te voldoen als ware er sprake van een afzonderlijke overeenkomst.

16.5 Bij het voordoen van overmacht zoals beschreven in dit artikel zal Aannemer niet gehouden kunnen worden tot het vergoeden van enige schade als een direct of indirect gevolg van de overmacht situatie.

16.6 Onder overmacht wordt verstaan elke van de wil van Birgen Renovatieonafhankelijke omstandigheid, die nakoming van de overeenkomst door Birgen Renovatieblijvend of tijdelijk verhindert, alsmede voor zover daaronder niet reeds begrepen oorlog, oorlogsgevaar, burgeroorlog, oproer, werkstaking, pandemie, uitbraak (voorbeelden: COVID-19, SARS, Vogelgriep, Q-koorts, Gekkekoeienziekte), werkliedenuitsluiting, transportmoeilijkheden, brand en andere ernstige storingen binnen het bedrijf van Birgen Renovatie of diens leveranciers.

 

Artikel 17 Betaling

17.1 Betaling dient te geschieden binnen 14 dagen na factuurdatum. Bezwaren tegen de hoogte van de facturen schorten de betalingsverplichting niet op.

17.2 Indien Opdrachtgever in gebreke blijft in de betaling binnen de termijn van 14 dagen dan is de Opdrachtgever van rechtswege in verzuim. Opdrachtgever is alsdan een rente verschuldigd van 1% per maand, tenzij de wettelijke rente hoger is in welk geval de wettelijke rente geldt. De rente over het opeisbare bedrag zal worden berekend vanaf het moment dat Opdrachtgever in verzuim is tot het moment van voldoening van het volledige bedrag.

17.3 In geval van liquidatie, faillissement, beslag of surseance van betaling van de Opdrachtgever zijn de vorderingen van Birgen Renovatie op de Opdrachtgever onmiddellijk opeisbaar.

17.4 In geval van een gezamenlijk gegeven opdracht zijn Opdrachtgevers hoofdelijk aansprakelijk voor de betaling van het factuurbedrag.

17.5 Indien Birgen Renovatie dat nodig acht, kan zij Opdrachtgever verplichten om ter zekerheid van nakoming van de verbintenis een percentage van het factuurbedrag op voorhand te betalen.

17.6 Een klacht ten aanzien van bepaalde werkzaamheden schort de betalingsverplichting van de Opdrachtgever tegen deze en andere werkzaamheden niet op.

17.7 Opdrachtgever dient te betalen zonder korting of verrekening met enige al dan niet betwiste vordering op Birgen Renovatie.

17.8 Betalingen bij opdrachten boven 10.000 Euro excl. btw.

  • 10% Aanbetaling
  • 40% Start betaling
  • 40% Medio betaling (halverwege het project)
  • 10% Eind betaling ▪ Meerwerk wordt tussentijds gefactureerd

17.9 Betalingen bij opdrachten onder 10.000 Euro excl. Btw.

  • 30% Aanbetaling
  • 50% Start betaling
  • 20% Eind betaling
  • Meerwerk wordt tussentijds gefactureerd

 

Artikel 18 Incassokosten

18.1 Is Opdrachtgever in gebreke of in verzuim met het nakomen van één of meer van zijn verplichtingen, dan komen alle redelijke kosten ter verkrijging van voldoening buiten rechte voor rekening van Opdrachtgever. Indien Opdrachtgever in gebreke blijft in de tijdige voldoening van een geldsom, dan verbeurt hij een dadelijk opeisbare boete van 15% over het nog verschuldigde bedrag. Dit met een minimum van € 500,00.

18.2 Indien Birgen Renovatie hogere kosten heeft gemaakt, welke redelijkerwijs noodzakelijk waren, komen ook deze voor vergoeding in aanmerking.

18.3 De eventuele gemaakte redelijke gerechtelijke en executiekosten komen eveneens voor rekening van Opdrachtgever.

18.4 Opdrachtgever is over de gemaakte incassokosten rente verschuldigd.

 

Artikel 19 Eigendomsvoorbehoud

19.1 Alle door Aannemer in het kader van de overeenkomst geleverde zaken blijven eigendom van Aannemer totdat de Opdrachtgever alle verplichtingen uit de met Aannemer gesloten overeenkomst(en) deugdelijk is nagekomen.

19.2 Door Aannemer geleverde zaken, die ingevolge lid 1. Onder het eigendomsvoorbehoud vallen, mogen niet worden doorverkocht en mogen nimmer als betaalmiddel worden gebruikt. De Opdrachtgever is niet bevoegd om de onder het eigendomsvoorbehoud vallende zaken te verpanden of op enige andere wijze te bezwaren.

19.3 De Opdrachtgever dient steeds al hetgeen te doen dat redelijkerwijs van hem verwacht mag worden om de eigendomsrechten van Aannemer veilig te stellen.

19.4 Indien derdenbeslag leggen op de onder eigendomsvoorbehoud geleverde zaken dan wel rechten daarop willen vestigen of doen gelden, dan is de Opdrachtgever verplicht om Aannemer daarvan onmiddellijk op de hoogte te stellen.

19.5 De Opdrachtgever verplicht zich om de onder eigendomsvoorbehoud geleverde zaken te verzekeren en verzekerd te houden tegen brand, ontploffings-en waterschade alsmede tegen diefstal en de polis van deze verzekering op eerste verzoek aan Aannemer ter inzage te geven. Bij een eventuele uitkering van de verzekering is Aannemer gerechtigd tot deze penningen. Voor zoveel als nodig verbindt de Opdrachtgever zich er jegens Aannemer bij voorbaat toe om zijn medewerking te verlenen aan al hetgeen dat in dat kader nodig of wenselijk mocht (blijken) te zijn.

19.6 Voor het geval Aannemer zijn in dit artikel aangeduide eigendomsrechten wil uitoefenen, geeft de Opdrachtgever bij voorbaat onvoorwaardelijke en niet herroepelijke toestemming aan Aannemer en door Aannemer aan te wijzen derden om al die plaatsen te betreden waar de eigendommen van Aannemer zich bevinden en die zaken terug te nemen.

 

Artikel 20 Verjaringstermijn

20.1 In afwijking van de wettelijke verjaringstermijnen, bedraagt de verjaringstermijn van alle vorderingen en verweren jegens Aannemer en de door Aannemer bij de uitvoering van een overeenkomst betrokken derden, één jaar.

20.2 Het bepaalde in lid 19.1 is niet van toepassing op rechtsvorderingen en verweren die zijn gegrond op feiten die de stelling zouden rechtvaardigen dat de afgeleverde zaak niet aan de overeenkomst zou beantwoorden. Dergelijke vorderingen en verweren verjaren door verloop van twee jaar nadat de Opdrachtgever Aannemer van zodanige non-conformiteit in kennis heeft gesteld.

 

Artikel 21 Vrijwaring

21.1 De Opdrachtgever vrijwaart Aannemer voor eventuele aanspraken van derden, die in verband met de uitvoering van de overeenkomst schade lijden en waarvan de oorzaak aan andere dan aan Aannemer toerekenbaar is.

21.2 Indien Aannemer uitdien hoofde door derden mocht worden aangesproken, dan is de Opdrachtgever gehouden Aannemer zowel buiten als in rechte bij te staan en onverwijld al hetgeen te doen dat van hem in dat geval verwacht mag worden. Mocht de Opdrachtgever in gebreke blijven in het nemen van adequate maatregelen, dan is Aannemer, zonder ingebrekestelling, gerechtigd zelf daartoe over te gaan. Alle kosten en schade aan de zijde van Aannemer en derden daardoor ontstaan, komen integraal voor rekening en risico van de Opdrachtgever.

 

Artikel 22 Toepasselijk recht en geschillen

22.1 Op alle rechtsbetrekkingen waarbij Aannemer partij is, is uitsluitend het Nederlands recht van toepassing, ook indien aan een verbintenis geheel of gedeeltelijk in het buitenland uitvoering wordt gegeven of indien de bij de rechtsbetrekking betrokken partij aldaar woonplaats heeft. De toepasselijkheid van het Weens Koopverdrag wordt uitgesloten.

22.2 Partijen zullen eerst een beroep op de rechter doen nadat zij zich tot het uiterste hebben ingespannen een geschil in onderling overleg te beslechten. Indien niet anders dwingendrechtelijk bepaald, is de rechter van de woonplaats van Aannemer aangewezen om van een dergelijk geschil kennis te nemen.

 

Artikel 23 Vindplaats en wijziging voorwaarden

23.1 Van toepassing is steeds de versie zoals die gold ten tijde van het tot stand komen van de rechtsbetrekking met Aannemer.

23.2 De Nederlandse tekst van de algemene voorwaarden is steeds bepalend voor de uitleg daarvan.

 

×

Powered by WhatsApp Chat

× Hoe kan ik je helpen?